Ett misslyckat köp ledde till en lyckad idé. Sedan var Annie Johansson fast besluten att förverkliga den. Tillsammans med storebror Klas startade hon företaget Holly Sawara som snart är framme vid lansering av en unik produkt. Den vattentäta ridbyxan.
Entreprenörskap och företagande har alltid varit någonting naturligt för Annie Johansson. Redan som 15-åring startade hon eget företag och importerade sadlar från Indien samtidigt som hon sålde hästfoder. Senare startade Annie en butik för barnkläder innan hon påbörjade en utbildning till techical writer. Under många år arbetade hon sedan med att skriva tekniska manualer där Försvarsmakten och Försvarets Materielverk var betydande uppdragsgivare.
Sedan inträffade en banal händelse som förändrade allt. Som födde en idé Annie tyckte var för bra för att inte ta vidare.
– Grundidén fick jag när jag köpte ett par helt vanliga ridtights till min dotter. Jag tänkte: ska jag betala 1400 kronor för ett par ridbyxor utan några som helst funktioner, säger Annie Johansson.
Som hästkunnig visste hon vad hon ville. Hon ville skapa den perfekta ridbyxan. Den som står emot vatten och trotsar det regn och rusk som ofta är vardag för ridande svenskar. Hon tog resan vidare till Almi, där hon ansökte om blygsamma 7000 kronor för att kunna ta fram en prototyp. Almi tände på iden och beviljade pengarna.
Fast inte 7000. Annie fick 25000 kronor…
I samma veva fick hon nys om Företagsfabrikens innovationstävling, bestämde sig för att delta och sommaren 2021 fick Annie och brodern Klas Johansson och gemensamma företaget Holly Sawara en plats i Företagsfabrikens Tillväxtprogram. Att hon inte är ensam som nyföretagare ser Annie som väldigt positivt.
– Vi har fördelen att vara två, vilket gjort att vi kunnat ventilera allt i bilen på väg hem från Företagsfabriken, där vi ställt oss frågan: Vad lärde vi oss i dag?
Vad är det viktigaste ni lärt er i tillväxtprogrammet?
– Den viktigaste lärdomen har varit MVP (minimun viable product), att allt inte måste vara perfekt för att komma ut på marknaden. Du kan lägga hundra par prover fram och tillbaka men du måste inse att det är ”good enough”. Det har varit den viktigaste lärdomen för oss. Att produkten bemötts positivt av alla här har också gett oss en boost.
Vilken hjälp har ni fått av Företagsfabriken?
– Jättestor hjälp. Jag vill verkligen lyfta Sandra och Johan, som varit fantastiska och sett till att det hela tiden varit snabba beslutsvägar. Ett exempel är vår lansering under Gothenburg Horse Show, som dessvärre ställdes in på grund av covidläget. Men där tog det bara ett par dagar från att vi kläckte idén till allt var klappat och klart.
– När det gäller att hitta det tillverkningsland som bäst passar vår produkt kom Kristian med Portugal som förslag. Vi hade fram till dess mest varit inriktade på Sverige men när Kristian kom med Portugalidén ledde det till en perfekt lösning.
– När det gäller AB har jag inte superkoll men det har Klas, men Hans har varit till jättestor hjälp där från Företagsfabrikens sida.
Vilket är ditt bästa tips till nyblivna företagare och de som bär på en bra affärsidé?
– Våga! Låt inte idén ligga kvar i bakhuvudet utan förverkliga den. Där har Företagsfabriken varit en jättebra språngbräda ut i det okända, som det ofta innebär att vara företagare.
Vill du veta mer? Följ Holly Sawara på Instagram!
Vill du få en plats i vårt Tillväxtprogram? Läs mer här!