Normalt består mellan 80-90 procent av värdet i ett företag av immateriella tillgångar. Likväl är begreppet svårt för många. Företagsfabrikens samarbetspartner Hansson Thyresson är specialister i ämnet och har en vision om att alla företag ska förstå och säkra sina immateriella tillgångar.
Normalt består mellan 80-90 procent av värdet i ett företag av immateriella tillgångar.
Likväl är begreppet svårt för många.
Företagsfabrikens samarbetspartner Hansson Thyresson är specialister i ämnet och har en vision om att alla företag ska förstå och säkra sina immateriella tillgångar.
Om du hör förkortningen IP tänker du kanske på den adress som identifierar din dator på internet.
Men IP är även en förkortning av intellectual property, på svenska immateriella tillgångar.
Och vad är det?
Maja Modigh, vd på Hansson Thyresson, reder ut och förklarar:
– Du kan tänka på immateriella tillgångar som allt i företaget som inte går att ta på. En idé kan du inte ta på. Heller inte det som finns inne i folks huvud, i form av knowhow. Ett varumärke kan du inte heller ta på. Immaterialrätten finns till för att skydda och säkra alla de tillgångarna i ett bolag.
Vad kan hända annars?
– Om vi tar patent som exempel, har du inte patent på din innovation finns en risk att en konkurrent tittar på vad du gör och tänker att ”det där verkar bra”. Om konkurrenten har mer pengar och större muskler än ditt bolag kan konkurrenten göra precis samma sak som du, fast i ett helt annat tempo. Vad har du då kvar i värde från all den tid och energi du investerat?
Det är för att förhindra scenarier av den här typen som Hansson Thyresson och andra aktörer inom IP-branschen finns. Det handlar om att skriva avtal, skriva och sköta patentansökningar, söka varumärkesskydd och mönsterskydd mm. Ofta handlar det också om rådgivning och hur man ska tänka kring t.ex. företagshemligheter och data.
– Vi är en patent- och varumärkesbyrå som täcker alla områden inom immaterialrätten. Vi står på två ben; ett ben bestående av patentingenjörer och ett som består av jurister. Med vår kompetens inom immaterialrätt hjälper vi våra kunder att kolla om deras idéer är patenterbara och hjälper till med patentansökningar, vi kan också hjälpa till att söka varmärkesskydd på t.ex. deras namn eller produktnamn. När det kommer till patent så behöver ingenjörerna där ha ha en djup teknisk förståelse samtidigt som de ska kunna skriva juridisk text, även språket är viktigt. Det är patentansökningen och det som står i texten där som utgör patentskyddet, så det är viktigt att denna blir rätt från början.
Hansson Thyresson har huvudkontor i centrala Malmö och en filial i Lund. Företaget är även sedan 2021 samarbetspartner till Företagsfabriken.
Hur kommer det sig?
– Vi började titta på den småländska marknaden och tyckte att den verkade intressant. Här finns många innovativa bolag, många större bolag och familjeägda bolag. Jag fick namnet av en bekant på Handelskammaren, som sa att jag skulle kontakta Företagsfabriken. Jag kände inte till Företagsfabriken tidigare men fick snabbt intrycket av en pigg inkubator som är på hugget och där det händer mycket. Företagsfabriken har också flera intressanta alumniföretag.
Under det senaste året har Hansson Thyresson bistått med rådgivning och hjälp till företagen i vårt tillväxtprogram. Den blivande vinnaren i vår innovationstävling får, förutom en plats i tillväxtprogrammet, rådgivning av Hansson Thyresson till ett värde av 20 000 kronor.
Maja Modigh ser gärna att fler företag får hjälp och hoppas på ett ökat inflöde av nya spännande företag och idéer i Företagsfabriken framöver.
– Vi vill såklart ha vår kalender fullbokad med bolag som vill ha hjälp, det är superroligt att hjälpa nystartade bolag Det har inte varit samma ingång på bolag under 2021 men samtidigt har det känts väldigt kul att få hjälpa de vi haft att göra med. Det är väldigt roliga bolag att jobba med. Vi känner att vi hjälper till med mycket och jag har hört att vi är uppskattade.
Vilka inkubatorsföretag tror du får ut mest av er hjälp?
– Bolag som befinner sig i förtidsstadiet får nog inte ut så mycket. Man bör ha kommit en bit med sitt företag, längre än på idéstadiet, även om viss initial rådgivning även i tidigt stadie är viktigt.