Louise Plym är en idéspruta och problemlösare utan dess like. Hon har en fantastisk förmåga att omsätta idéer till verkliga projekt och samtidigt göra dem både lönsamma och framgångsrika. Hon skapar jobb och sysselsättning i olika former, framför allt för unga vuxna i Kronoberg och södra Sverige.
Under senaste året har hon ökat sitt företags omsättning med 600%. Louise har gått från en tillsvidare-anställd till sex anställda. Vad är hennes drivkraft?
”Min drivkraft är friheten att vara min egen chef och att få utveckla mina medarbetare.” säger Louise Plym, vd och grundare av Plym Projekt AB.
Sedan Louise tog plats i Företagsfabrikens inkubationsprocess med sitt företag Plym Projekt AB har det hänt en hel del. Nu har hon nått sitt mål med att kunna försörja sig själv och sin familj. ”Nu tar jag ut en högre lön än vad jag skulle fått från de olika jobb som erbjudits mig. Detta ger mig självförtroende och är så klart en stark drivkraft.”
Det som Louise har gjort med företaget sedan inträdet i Företagsfabriken är att hon till exempel ändrat på företagets affärsmodell och prissättningsmodell. Arbetet med ett företags utveckling sker intensivt under de två år som företaget deltar i inkubationsprocessen och Louise är nöjd med det nätverk, den gemenskap och de olika ”bollplank” hon får genom sitt deltagande. ”Jag har under min tid här gjort flera presentationer, som jag fått återkoppling på. Det har utvecklat både mig och mitt företag.”
En viktig lärdom som hon gjort är insikten om hur en del idéer som bara består av passion inte alltid är hållbara ur ett ekonomiskt perspektiv. Det må vara en viktig insikt, men vi som ser hennes olika satsningar i Plym Projekt vet att Louises drivkraft och arbetsglädje gör att hennes genomförda idéer blir framgångsrika och lönsamma.
Idag listas Louise Plym som en av Sveriges mest lovande unga företagare av Företagarna. Men så har hon ju också varit sin egen chef sedan hon började jobba.
Vid 18 års ålder blev hon frustrerad när hon inte fick tag i ett sommarjobb och bestämde sig för att starta ett eget företag. Den sommaren turnerade Louise runt med ett stort antal hoppborgar. Hon hade hyrt dem av ett eventbolag som bara lät dem ligga på ett lager under sommaren. ”Jag tyckte att det var ett väldigt slöseri med resurser att bara låta dem ligga där.” Den sommarens arbete lade grunden för det varumärke som idag är Campingkul. Ett eventkoncept för familjer som varje sommar sysselsätter omkring 40 unga vuxna och ungdomar runt om i södra Sverige. Plym Projekt har sedan dess utökat sina erbjudanden kring familjeevent och har även registrerat varumärkena Hoppborgskul och Sagolik magi. På så sätt har Louise breddat verksamheten från sommarsäsongen och ordnar nu event året om.
Event är den ena huvudnäringen inom Plym Projekt. Den andra är design. Det kan handla om inredningsdesign, butikskommunikation, reklam, grafisk design, utbildning, industridesign, visuell kommunikation m.m. Louise och hennes kollegor jobbar med stora kunder som Ikea och Linnéuniversitetet, kommuner och skolor samt lokala företag och butiker.
Det betyder att arbetet på Plym Projekt är väldigt varierande beroende på kunden och uppdraget. Vilket så klart är precis så som Louise vill ha det och gillar med sitt arbete. Framtiden ser ljus ut för Louise och Plym Projekt. ”Min dröm är att skapa ännu fler arbetstillfällen, särskilt för unga vuxna som inte arbetat tidigare.” Och det gläder så klart oss på Företagsfabriken enormt mycket. Och visst var det bra att Louise inte fick något sommarjobb för tolv år sedan. Idag präglas hennes liv av spirande entreprenörskap. Och att det gagnar sysselsättningen i Kronoberg gör oss på Företagsfabriken särskilt glada.