Under hösten har 38 tävlingsbidrag från Kronobergare med innovativa affärsidéer eller nystartade bolag skickats in till Företagsfabrikens Innovationstävling där man tävlat om en betald plats i Företagsfabrikens Tillväxtprogram. Vinnaren i höstens tävling har nu utsetts och det är fintech start-up företaget Blippa som under 2021 kommer bli en del av Företagsfabrikens tillväxtprogram.
Företagsfabriken arbetar för att hjälpa Kronobergs entreprenörer att förverkliga sin potential och har under hösten genomfört en Innovationstävling för tredje gången. Intresset har denna gång varit stort och 38 tävlingsbidrag skickades in under tävlingen, av dem utsågs Blippa till vinnare med sin innovativa betalningslösning.
”Vi ser stor potential i Blippa och deras lösning. Det är en smart lösning som löser ett existerande problem – med ett erbjudande som ingen annan har. Vidare har de gjort mycket research kring denna komplicerade industri med dess regelverk och vi gillar deras kompetenta team och den iver de visar för att skapa denna lösning och göra Blippa framgångsrikt.” säger Sandra Ruuda, VD på Företagsfabriken kring motivering varför Blippa stod som segrare i tävlingen.
”Vinsten validerar vad vi själva tyckte var en bra idé och självförtroende att jobba vidare med det här projektet. Vidare ger vinsten oss legitimitet som entreprenörer.” summerar Daniel Ekerot, Medgrundare av Blippa, efter beskedet om vinsten. Vinsten är en betald plats i Företagsfabrikens Tillväxtprogram. I programmet får bolagen bland annat kontinuerlig affärsutveckling, stöd baserat på företagens behov och utbildningar inom relevanta ämnen. Blippa kommer starta sin tid på Företagsfabriken i januari. ”Vårt nästa steg är att slutföra vår MVP så fort vi har hela teamet på plats” säger Daniel Ekerot kring vad Blippas fokus kommer vara framöver.
Kriterierna för tävlingen har varit att det ska vara en skalbar affärsidé och ett företag som Företagsfabriken kan hjälpa i sin tillväxtresa. ”Vi har som mål att våra företag har en omsättning på 30 miljoner SEK – fem år efter marknadsintroduktion – därför är det viktigt att det är skalbara företag som kommer in till oss, för att vi ska kunna generera skatteintäkter och arbetstillfällen i Kronoberg” säger Sandra Ruuda. ”Att utse vinnare var dock inte lätt då kvaliteten på bidragen har genomgående hållit hög nivå. Det har varit kul att få tagit del av alla de här lovande affärsidéerna. Vi är tacksamma att Kronobergs kreativa och drivna entreprenörer har vänt sig till oss för att validera sin idé eller potentiellt få en plats i vårt tillväxtprogram och få hjälp att förverkliga sin affärsidé” säger Sandra Ruuda.
Företagsfabriken kommer arrangera en liknande Innovationstävling under våren 2021 också och det kommer då vara ett samarbete med Södra Smålands Avfall och Miljö (SSAM) och med ökat fokus kring hållbarhet. ”Vi har sett att Innovationstävlingen har ökat kännedomen och intresset för Företagsfabriken i Kronoberg och vi ser fram emot att genomföra den igen under våren 2021. Samarbetet med SSAM gör att vi förhoppningsvis kommer utöka vår räckvidd och nå ännu fler entreprenörer i Kronoberg med spännande idéer” avslutar Sandra Ruuda, VD på Företagsfabriken.
Läs mer om vinnarna och tävlingen i Smålandsposten.