I LNU:s värld är han universitetslektor, har disputerat i skogsindustriella produktionssystem och undervisat inom mastersprogram. Ute i den stora världen har han hjälpt det amerikanska försvaret att bygga baser i Afghanistan, föreläst för jättar som MIT och Kellogg Company och ansvarat för IBM:s reservdelshantering. Bland annat. Möt Företagsfabrikens nya tf vd Fredrik Lindblad, en man med många strängar på lyran.
– Jag känner mig ödmjuk inför uppgiften. Det är ett jättespännande uppdrag att vara med och ge stöd till företag som ska utvecklas genom att ge dem de bästa möjligheterna som finns. Vi får tillsammans bedöma hur vi ska strukturera verksamheten men vi kommer att vara en betydligt starkare organisation framöver där vi kommer att jobba tillsammans på ett helt annat sätt, säger Fredrik Lindblad.
Den småländsk-skånska dialekten kommer sig av att Fredrik är född i Helsingborg men i unga år flyttade till Växjö. Han pratar snabbt, tydligt och effektivt. Det han säger har en hög densitet och känslan är att han jonglerar med ord och tankegångar på ett vackert och genomtänkt sätt.
Hur har din karriär sett ut fram till i dag?
Den frågan tar bara några sekunder att ställa. Svaret innehåller så mycket intressant att det är svårt att få med allt.
– Det började i Växjö i slutet av 1990-talet då jag gick på universitetet inom logistik. Av en ren tillfällighet började jag jobba där, med koppling till Näringsdepartementet. Där skrev jag två SOU-rapporter till departementet. Jag blev kvar i något år på universitetet och gick en doktorandkurs men tyckte att företagsdelen var mer spännande och dynamiskt utåtriktad, inleder Fredrik Lindblad.
Det som sedan följer är en lång resa. Ändå känns det, när Fredrik berättar den, som att den går i expressfart. Den tar sin början i Stockholm där han börjar jobba åt speditionsjätten Danzas som precis köpts upp av Deutsche Post. Fredrik arbetar på Danzas Solutions och blir snabbt befordrad till huvudkontoret i Basel. Där blir han ansvarig för IBM:s reservdelshantering och dess största kontrakt, som omsätter 1,5 miljarder kronor. Han flyttar till Köln och är med i integrationen av det som i dag är DHL.
Efter ett kortare gästspel som ansvarig för affärsutveckling i Nordeuropa flyttar han sedan till Dubai. Där ansvarar Fredrik för en logistikanläggning som geografiskt sträcker sig från Mellanöstern och bort till Indien. Här jobbar han ena dagen mot multinationella jättar som Nestlé och Procter & Gamble och andra dagen med det amerikanska och svenska försvaret.
Han byter sedan jobb igen. Nytt jättebolag, Fredrik blir global chef för supply-chain-verksamheten med 3000 anställda i 20 länder. Geografiskt rör han sig mellan kontoren i Amman och Dubai.
2012 vänder familjen Lindblad hem till Sverige, med Växjö som nygammal bas.
– Jag fick en fråga här på LNU om jag ville undervisa på masterprogrammet i marknadsföring och det var kul att landa lite. Sedan körde jag mycket styrelseuppdrag och internationella konsultuppdrag. I vissa sammanhang hade jag tre jobb som på papperet innebar 300 procent. Då har jag försökt balansera upp det. Det har handlat om att vara stöd-vd till ett reklamföretag, vid en period ansvara för Atea Logistiks lagerverksamhet och samtidigt vara på LNU inom industriell ekonomi och bland annat undervisa i strategi och utveckling, säger Fredrik.
Efter ytterligare några år blir han sugen på att återuppta doktorandstudierna på LNU och 2019 disputerar han i skogsindustriella produktionssystem. I augusti 2020 blir Fredrik Lindblad näringslivschef på Växjö kommun. Ett uppdrag han nyligen lämnade för att dels ägna sig åt att vara vd för Linnæus Science Park på heltid, dels vara tf vd för Företagsfabriken. Och är det någon som kan hantera dubbla roller är det en som är van vid att jobba 300 procent.
Vilken typ av ledarskap vill du stå för?
– Jag skulle nog säga ett dynamiskt ledarskap. Ett tillitsbaserat ledarskap, där jag försöker läsa in människorna och anpassa mig efter det, eftersom människorna är den starkaste resursen för ett företag. Det hade varit en helt annan sak om det varit exempelvis Volvo. Jag har drivit stora organisationer där jag anpassat ledarskapet beroende på om det handlat om Afrika, Europa eller Indien. De kulturella skillnaderna gör det omöjligt att ha ett och samma ledarskap och mot den bakgrunden anpassar jag mitt ledarskap i den kontexten.
En sak vill Fredrik Lindblad speciellt understryka när det kommer till hans ledarstil.
– Oavsett vilket tar jag aldrig kredd för min personal. Gör de något bra ska de ha erkännande för det och inte någon annan. Jag ser ingen anledning att stjäla någon annans prestation. Gör de ett bra arbete vet ju alla ändå vilken organisation de tillhör, så varför stjäla någon annans framgång? Det är viktigt att ta med känslan de har och stärka den genom att lyfta den. Styrkan det medför gör att det blir fler vinnare på samma gång.
Vilken är din vision för Företagsfabriken?
– Företagsfabriken har en fin historia med många olika typer av ledning och struktur, vilket är en utvecklingsresa som har smittat av sig på kulturen. Företagsfabriken som varumärke var något förra vd:n Sandra Ruuda positionerade väldigt hårt och det är en väldig styrka men samtidigt någonting att leva upp till. En del av min vision är att tydliggöra inriktningarna vi ska jobba med och ge stöd inom dem med de verktyg vi har tillgång till. Det finns en logik i att vi satsar på skog, trä och digitaliseringar och att vi jobbar starkt inom dessa områden. Det finns specifika stöd för företag som kommer in i inkubationsprocessen inom just de områdena om vi samarbetar mer. Kanske finns det kompetenser på andra sidan och då kanske vi måste jobba tillsammans. Det är min vision: Att vi ska utnyttja våra resurser bättre. Science Park och Företagsfabriken är egentligen två ben som sitter på samma kropp.