Itfitsu klart för final i NEST Katapult: ”En jättebra verifiering”

Itfitsu klart för final i NEST Katapult: ”En jättebra verifiering”

Jimmie Gyllenbris och hans tillväxtföretag Itfitsu är ett av 20 företag som gått vidare till pitchfinalen av NEST Katapult, ett initiativ för att skapa en hållbar textilindustri.

NEST är en förkortning för New Entrepreneurship for a Sustainable Textile industry. NEST möjliggörs av stöd från statliga Vinnova och genom samarbete med branschföreningen TEKO och Textilhögskolan i Borås.

Efter utlysningen i höstas valdes 100 startup-företag som sökt till NEST ut till en första så kallad boot-camp i Stockholm den 16-17 mars.

Efter workshops och nätverksaktiviteter tillsammans med sakkunniga valdes 50 företag ut till till nästa steg: Katapultfasen.

I steg två får de utvalda företagen stöd av affärsutvecklare för att vidareutveckla sin ide.

Nu är NEST framme vid steg tre: Pitchfinalen. Dit väljs 20 utvalda startups som får chansen att pitcha sin idé inför en namnkunnig jury. Vinnaren i finalen den 31 maj, som sker digitalt, går därifrån 75 000 kronor rikare.

En av de 20 finalisterna är Itfitsu i Företagsfabrikens tillväxtprogram. Grundaren Jimmie Gyllenbris utvecklar en app i form av ett digitalt provrum. 

Du är i final. Hur känns det?

– Det känns väldigt bra, framför allt eftersom det betyder att min affärsidé verifieras i och med finalplatsen. Jag har sett de andra som är med i NEST och vet att det är tuff konkurrens. Det finns många andra bra idéer men det känns som att jag är någonting på spåren. Självklart hoppas jag att jag vinner, säger Jimmie Gyllenbris.

Berätta om din affärsidé!

– Jag vill visa hur bra idén med ett digitalt provrum är. Dels handlar de om en vinst för miljön, genom att minska antalet returer och se till att rätt plagg hamnar hos rätt person. Dels den ekonomiska vinsten, att det är roligare att sälja begagnade kläder och att fler vill göra det.

Vad skulle det betyda för Itfitsu om du vinner finalen?

– Det skulle betyda ytterligare en jättebra verifiering av min affärsidé. Det gör att det blir lättare att prata med folk i branschen. Alla förstår inte att second hand-branschen är stor och att man kan tjäna pengar på den samtidigt som man gör någonting gott.

Hur mår Itfitsu just nu, skulle du säga?

– Just nu mår vi bra. Vi har en personer som testar appen och kommer med feedback. Där hittar man alltid saker som behöver förbättras. Genom marknadsföring har det varit lätt att hitta folk som vill prova. Uppslutningen är bra och det märks att behovet finns. Det är inte alltid lätt att få folk att prova nya saker men här har det gått ganska lätt.