Starta företag i Kronoberg

Kronoberg har en rik historia av företag och det är fantastiskt att du funderar på att du är intresserad av att starta ett eget företag och bidra till detta arv!  

En ny undersökning avslöjade att 80% av alla svenskar har tankar och drömmar att starta ett eget företag, men det är en väldigt liten del som faktiskt starta eget. Ofta är det en rädsla att misslyckas som hindrar, eller att man vet inte hur man ska gå tillväga för att starta eget. För att hjälpa dig hur du bör gå tillväga för att starta eget företag i Kronoberg har vi skapat denna guide. Den innehåller tips på vad du bör tänka på och var du kan vända dig för hjälp när du startar ett företag i Kronoberg.

Hur startar man eget företag?

  1. Du har en idé! Försök konkretisera den så mycket du kan.
    Vem är din kund? Varför kommer de vilja köpa din produkt eller tjänst?
    Varför kommer de köpa av dig och inte andra som erbjuder en liknande produkt? Vilket behov löser din produkt/tjänst? Är du student på universitetet- kan du vända dig till Drivhuset för att få tips och vägledning.
  2. Företagsform – Viktigt är också att du tänker på vilken företagsform vill du driva? Vill du driva din affärsidé själv eller tillsammans med andra. Läs mer om skillnaderna mellan de olika företagsformerna på verksamt.se. Om du vill driva en kooperation tillsammans med andra kan du vända dig till Coompanion Kronoberg – som erbjuder kostnadsfri hjälp att starta och utveckla idéer tillsammans med andra.
  3. Testa din idé – har du personer i ditt nätverk som kan hjälpa dig? Eller vänd dig till Nyföretagarcentrum Växjö / Alvesta / Uppvidinge, Nyföretagarcentrum Älmhult eller Ljungby Business Arena. Det är exempel på tre organisationer som erbjuder personlig rådgivning kostnadsfritt och konfidentiellt till dig som vill starta eget företag. De hjälper dig med att räkna på om din idé kan bli lönsam.
  4. Sätt målsättning för din verksamhet – Vill du driva din verksamhet för att i första hand försörja dig eller har du som ambition växa fort – boka då in ett möte med oss på Företagsfabriken för att se vad vi kan erbjuda med vårt tillväxtprogram eller ansök om en plats i vårt tillväxtprogram.
  5. Skapa en budget – Hur mycket behöver du för att starta din verksamhet, vad behöver du att ha på ditt konto för att kontinuerligt kunna betala dina räkningar – Likviditetsbudget. Vad behöver du prestera för att vara lönsam – Resultatbudget. För mer info och tips här vänd dig till: NyföretagarCentrum.
  6. Finansiering – Hur kommer du kunna finansiera din verksamhet inledningsvis? Har du eget kapital, tar du ett banklån? Är du med i vårt tillväxtprogram kan vi kanske hjälpa dig med lån. Almi Företagspartner är också en verksamhet som stimulerar nyföretagande genom erbjuda olika typer av lån, utbildning och rådgivning.
  7. Tillstånd och lokal – Är du i behov av kommunala eller statliga tillstånd för driva din verksamhet, eller behöver du en lokal för din verksamhet – vänd dig till din kommuns näringslivskontor för att få hjälp att få de tillstånd du behöver och hjälp att hitta en lokal för din verksamhet.
  8. Marknadsplan – Hur kommer dina kunder kunna hitta dig? Skapa en marknadsföringsplan. Har du ett nätverk av kunder redan? Kommer du behöva annonsera för få kunder? Vad kostar det? Almi Företagspartner har utbildningar som hjälper dig.
  9. Registrera företaget – vilket du gör på verksamt.se. På deras hemsida kan du registrera ditt företag genom e-legitimation, du kan då även:
    Ansöka om F-skatt
    Registrera ditt företag för Moms – detta är om du kommer ha försäljning eller inköp som kräver momsregistrering? Läs mer på Fortnox.
    Du kan också registrera ditt företagsnamn, för att göra det lätt för dina kunder att förstå vad du erbjuder. Har du planer att expandera till fler länder? Tänk då på att ha ett namn som kan fungera i flera marknader.
  10. Preliminär skatt – Använd din budget för att få en preliminärskatt bedömning på verksamt.se och Skatteverket.
  11. Försäkra dig och ditt företag – Minimera din risk och oförutsägbara kostnader genom att försäkra dig och ditt företag. Läs mer på Länsförsäkringar.
  12. Säkra dina avtal – För att skydda dig och din verksamhet kan du behöva ha avtal som rör immateriella rättigheter (som patent och konsulttjänster), aktieägaravtal, köpeavtal och andra allmänna villkor. Läs mer på RosholmDell.
  13. Lansera din produkt eller tjänst – Nu kan du lansera din produkt eller tjänst till marknaden.
  14. Bokföring – Som en del av din verksamhet måste du kontinuerligt sköta din bokföring. Företag som Fortnox erbjuder smidiga tjänster som du kan använda för din kontinuerliga bokföring.
  15. Skatt och moms –  Du behöver kontinuerligt redovisa din moms – baserat på din försäljning och inköp och betala din preliminärskatt som du har spelat in och kan ändra vid behov, skatteverket.se.
  16. Årsslut – Vid årsslutet behöver du göra ett bokslut där du redovisar första årets resultat. Du behöver då även deklarera och betala eventuella skatter till Skatteverket samt skicka in din årsredovisning till Bolagsverket.