Affärsängelbolaget Kick Capital i sydost investerar 1 miljon i unga startups

De tre inkubatorerna i regionen: Företagsfabriken i Kronoberg AB, Blekinge Business Incubator AB och Kalmar Science Park AB står bakom bolaget som nu stöttar upp två unga startups i Kronoberg. De som beviljats en första investering från Kick Capital är två unga startups vid namn Re:Play och Tukan Tech Solutions.

Med syfte att skapa fler tillväxtbolag i regionen och generera finansiell avkastning för investerare skapades affärsängelbolaget Kick Capital. De tre inkubatorerna i regionen: Företagsfabriken i Kronoberg AB, Blekinge Business Incubator AB och Kalmar Science Park AB står bakom bolaget som nu stöttar upp två unga startups i sydöstra Sverige. Det är en total investering på en miljon kronor som satsas i två bolag i Kronobergs län.

”Det känns fantastiskt roligt att just två nya bolag från Kronoberg och Företagsfabriken får den här möjligheten” säger Företagsfabrikens Plats-och affärsutvecklingsansvarig Michael Hjelm.

Affärsängelsbolaget Kick Capital utgörs av det statliga riskkapitalbolaget Saminvest och 35 regionala affärsänglar. Startup-bolagen kan vara från olika branscher och orter i hela sydöstra Sverige och bolagen som beviljats en första investering från Kick Capital är:

Re:Play är företaget som tillverkar pedagogiska leksaker på ett smart och hållbart sätt genom återbruk. Tukan Tech Solutions har utvecklat en plattform som förenklar hanteringen av och ökar säkerheten kring elanläggningar.

“Genom finansieringen har Kick Capital gett Tukan Tech och Re:Play möjligheten att förverkliga sina visioner och accelerera innovationen. Detta är ett kvitto på att deras arbete är innovativt och banbrytande. Tack vare denna möjlighet kommer Tukan Tech och Re:Play att kunna fortsätta utveckla och skapa nya lösningar samt bidra till ett starkare näringsliv och innovationsklimat” säger Fredrik Lindblad, vd för Företagsfabriken i Kronoberg AB.

Fredrik Lindblad, vd, Företagsfabriken i Kronoberg AB
fredrik.lindblad@foretagsfabriken.se

Om Företagsfabriken
Företagsfabriken i Kronoberg är en icke vinstdrivande organisation som finns för att hjälpa Kronobergs innovativa entreprenörer att förverkliga sin potential. Genom vårt tillväxtprogram ger vi våra företag de verktyg de behöver för att förvandla sin idé till ett framgångsrikt och skalbart företag som genererar tillväxt till regionen Kronoberg.

Om Saminvest
Saminvest är ett riskkapitalbolag som bildades av den svenska staten 2016. Saminvest arbetar aktivt för etablering av nya och hållbara riskkapitalfonder och affärsängelprogram som utvecklar den svenska riskkapitalmarknaden. Genom Saminvest indirekta investeringar och arbete får fler innovativa och snabbväxande företag tillgång till kapital och ägarkompetens.

Läs mer om Kick Capital: https://kickcapital.se

Kontaktperson: