Carl Johansson och Marcus Öhrner hamnade i samma kickoffgrupp under första veckan av sin tid som studenter på Linnéuniversitetet. Kickoffen förvandlades till ett innovativt affärssamtal och födde Quiqly, som börjar närma sig sin första lansering.
Carl Johansson minns det oväntade mötet som ägde rum för snart två år sedan.
– Jag hade ett antal affärsidéer som jag ville testa och undrade om det fanns möjlighet att göra någonting av dem. När jag träffade Marcus frågade jag honom om han trodde att vi kunde bygga ett bolag kring någon av idéerna. Vi satte igång direkt och har hållit på i två år nu.
Tillsammans grundar de Quiqly, som i dag är ett av företagen i vårt Tillväxtprogram. Att hoppa på ett nytt okänt projekt redan första veckan på universitetet har inneburit extra hårt jobb för Carl och Marcus.
– Vi pluggar fulltid och jobbar fulltid; pluggar på dagarna och sitter här på Företagsfabriken på kvällarna när ingen annan är här. Vi lever inte det normala studentlivet men vi är nästan med på 90 procent av allt och det händer att vi hinner följa med ut och ta en öl, säger Marcus Öhrner.
När vi ber Carl och Marcus berätta om sin affärsidé finns det en hel del de varken kan eller vill avslöja. Företaget är inne i ett känsligt läge, med förhoppningar om en lansering efter sommaren och därför är de restriktiva med informationen.
– Man kan säga att vi utvecklar en produkt som hjälper våra kunder att nå kunder de inte kan nå, via en ny betalplattform som vi håller på att utveckla. Vi hanterar transaktioner på nischade marknader, säger Carl Johansson.
Var i processen befinner sig Quiqly just nu?
– Just nu håller vi på att ta in investerare. Sedan tidigare har vi en investerare i bolaget men vi håller på och tittar på fler. Det måste vara en bra ”match” mellan investerarna och oss. Det är viktigt att de tänker på samma sätt som vi för att bolaget inte ska gå åt fel håll.
Hur går det till när ni letar investerare?
– Oftast tas en första kontakt på telefon, där vi ringer och berättar att vi finns och vilka vi är. Sedan bokar vi upp ett första möte där de tänkta investerarna har frågor. Vi svarar på frågorna, de återkommer via telefon eller mejl och om de är intresserade bokar vi ett andra möte.
Vilken hjälp har ni haft av Företagsfabriken?
– Generellt har vi fått hjälp när det gäller att driva på i de olika faser man befinner sig i. Genom Företagsfabrikens kontakter fick vi till exempel in vår CTO. Sedan har vi fått hjälp med många oväntade grejer, som vi inte vetat hur vi ska lösa. Till exempel satt vi fast i vårt värdeerbjudande som för första gången skulle ut mot kunder på riktigt. Då tog vi en heldag med Jonas, vår affärsutvecklare. Han hjälpte oss med att skala ner, plocka ut och paketera erbjudandet på ett annat sätt. Vi fick fram ett annat värderbjudande och det visade sig vara den approachen som gjorde hela införsäljningen.
Vad blir nästa steg?
– Nästa steg är att lansera produkten vi håller på att utveckla. Förhoppningsvis blir det efter sommaren. Vi hoppas att vi kan komma att förändra en marknad genom att visa att vi har en bra modell. Vi känner oss redo nu men många bitar ska på plats.
Topplista: Adatype tar plats
Film: 10xPengarna på Konserthuset
Läs mer: Din affärsidé – vår styrka