När polletten trillar ner – historien om John Thyr och Leadtub

När polletten trillar ner – historien om John Thyr och Leadtub

John Thyr har skapat Leadtub, appen som ger medarbetare smarta verktyg att tipsa människor i vardagen om ett företags tjänster. Men allt började med en pollett. En pollett som trillade ner och en pollett John upptäckte att han kunde sälja med hjälp av lite charm.

För den som pratar med honom tar det inte många sekunder att upptäcka John Thyrs entusiasm och hans oblyga personliga sätt att lägga ut texten om sina tankar och idéer. Det sprudlar om honom. Han har ett stort kapital av social kompetens men det har inte alltid varit så.

– Jag är en social och nyfiken kille men en kille som mognade rätt sent. Det var först i slutet av gymnasiet jag upptäckte att jag var väldigt social. Jag var blyg innan dess, säger John.

Hans nyvunna upptäckt om sig själv får positiva följder och öppnar nya dörrar. När John jobbar extra på en bensinmack får han snabbt upp ögonen för kundservice. Han möter hundratals kunder, alla med olika ärenden och problem. John skojar med kunderna, skapar minirelationer med dem och upptäcker att det ger fördelar, både för honom och företaget.

– Jag kunde säga: Ska du ha en extra avfettningspollett? Jajamen, sa de, eftersom de tyckte att jag var trevlig. För mig var den känslan viktigare än lönen, berättar John Thyr.

Storyn om macken och upplevelserna där gör starkt intryck på John. Ett par år senare kommer nästa viktiga insikt. Den här gången är John anställd som fönsterputsare på ett stort företag, hans första riktiga jobb som vuxen. 

John tar sig an jobbet med samma approach som när han betjänade kunderna på macken. Han är glad, positiv och pratsam. Skojar med personalen. Knyter sociala band genom sitt serviceinriktade sätt att vara.

– Jag kunde träffa hundra personer om dagen. Eftersom jag var van vid kundsnacket på macken såg jag en möjlighet att ge service och vara trevlig. Jag märkte snabbt att erbjudandena regnade över mig. ”Kan inte du putsa fönster hemma hos oss?”. ”Min man driver fastighetsbolag, de skulle behöva någon som du”. Och så vidare.

John ser potentialen, men inser också att han saknar verktyg för att göra de här människorna till nya kunder. ”Gå in på vår hemsida och fyll i kontaktformuläret” är det enda standardsvar han kan använda. När han tipsat otaliga potentiella kunder om att gå in på företagets hemsida knallar han, glad i hågen, in till sin chef och frågar hur många förfrågningar om fönsterputsning som i kommit. John glömmer aldrig svaret: ”Det har inte kommit in en enda förfrågan”.

– Jag tänkte: hur kan det vara så? Hur kan all den positiva energin leda till noll? Därefter var det inte kul att säga till kunderna att de skulle gå in på hemsidan.

Vad berodde det på, tror du?

– Jag har tänkt mycket på det. När man är på jobbet säger man att ”ja, jag ska gå in på hemsidan”. Sedan åker man hem, skjutsar ungarna till och från hockeyträningen och sedan åker man hem och kollar på Postkodmiljonären. Därefter somnar man. Folk anstränger sig inte för att beställa, man måste göra det enkelt för dem, slår John fast.

Därför finns Leadtub i dag. Det är en app där krånglighet byts mot enkelhet. Leadtub är en app som andas användarvänlighet och som är anpassad för medarbetare till företag inom olika branscher.

– Min affärsidé bygger mycket på historien från min tid som fönsterputsare. Appen jag tagit fram gör det väldigt enkelt för medarbetare att tipsa människor de möter i vardagen om företagets tjänster, säger John.

Istället för att rabbla ”gå in på hemsidan” som ett mantra finns nu en skräddarsydd app för olika branscher. Om John haft Leadtub under sin tid som fönsterputsare hade han kunnat ta upp telefonen, enkelt fyllt i kundens önskemål om tjänst och med ett knapptryck skickat en länk till en QR-kod till kunden.

– Länken skickas, kunden öppnar länken med sin telefon och kommer till en extern sida. Enligt GDPR-lagen får vi inte lägga in nya kunder men här är det slutkonsumenten som själv godkänner, för att det ska vara okej enligt GDPR.

Leadtub riktar sig till alla företag som skickar offerter. Appen är även försedd med en funktion för nätverk, där en kund som vill ha fler tjänster kan rekommenderas andra företag.

– Det stöter man på mycket i hantverkarbranschen. Du behöver en tjänst, du vill komplettera tjänsten med ytterligare en tjänst och känner att du litar på din leverantör och gärna vill ha rekommendationer från den. Nätverksdelen tror jag kommer att växa och bli väldigt populär, säger John Thyr.

Vad är det bästa med Företagsfabrikens Tillväxtprogram för dig och din affärsidé?

– Det bästa är gemenskapen, känslan av att man har en plats att vara på. Alternativet skulle vara någon form av företagshotell men här delar jag en resa med andra människor som sitter i samma båt som jag. På Företagsfabriken har jag alltid en affärsutvecklare nära mig. Om jag har en jobbig fundering kan jag gå till affärsutvecklaren och redan efter 20 sekunder kan den jobbiga känslan försvinna.

Vilket är ditt bästa tips till andra innovatörer?

– Jag har varit i entreprenörsvärlden sedan 2010 men först elva år senare kom jag in i Företagsfabriken. Jag har nog tänkt att en inkubator, det är bara till för en viss typ av idéer. Läser man Breakit och ser vad som händer i Stockholm är det lätt att ha fördomen att det bara är IT som räknas. Det tog mig ganska många år att förstå att man inte ska skrämmas av ordet innovation. Det finns fullt av idéer därute, det handlar bara om hur man levererar dem.

Läs mer: Se introfilmen och lär dig mer om Leadtub här

Läs mer: Dåligt köp födde bra idé – snart lanserar Holly Sawara sin unika ridbyxa