Pressmeddelande: Unikt affärsängelprogram i sydöstra Sverige ska investera 38 miljoner i startupbolag

Kick Capital AB är namnet på det nya unika affärsängelprogram som etableras i sydöstra Sverige, med syfte att skapa fler tillväxtbolag i regionen och generera finansiell avkastning för investerare. Bakom satsningen står de tre inkubatorerna i regionen; Företagsfabriken i Kronoberg AB, Blekinge Business Incubator AB och Kalmar Science Park AB tillsammans med statliga riskkapitalbolaget Saminvest AB. Etableringen möjliggör investeringar på 38 miljoner kronor i regionala lovande startupbolag.

”Under de senaste åren har vi sett en rad spännande startupbolag som kommit fram i sydöstra Sverige. Startups behöver kapital i ett avgörande skede och att Saminvest nu väljer att investera tillsammans med oss innebär helt nya möjligheter för regionens entreprenörer” säger Fredrik Lindblad, vd för Företagsfabriken i Kronoberg AB.

Affärsängelprogrammet samlar hela 35 av sydostregionens mest tongivande investerare och affärsänglar under ett gemensamt paraply. Det är investerare med ett stort driv och starkt engagemang i såväl det lokala företagandet som den regionala utvecklingen. Genom Kick Capital får investerarna tillgång till kvalitetssäkrade investeringar men också möjlighet att bidra med sitt engagemang i startupbolagens utveckling.

”Att hitta mötesplatser för personer som sitter med en påse pengar och nya hungriga entreprenörer är avgörande oavsett om du är rutinerad investerare eller nybliven entreprenör.  I inkubatorprogram där pengar ofta är en av bromsklossarna för att få den goda affärsidén att flyga är jag övertygad om att Kick Capital har en viktig och avgörande funktion” säger Växjöbaserade investeraren Michael Marchal.

Under en period av upp till 2,5 år kommer Kick Capital att göra ingångsinvesteringar i upp till 30 lovande startupbolag från regionens tre inkubatorer. Utöver det erbjuder statliga Saminvest ytterligare upp till 12 miljoner kronor i ett saminvesteringsprogram. Detta gör det möjligt för utvlada affärsänglar att göra följd- och saminvesteringar tillsammans med Saminvest.

“För oss är det viktigt att öka tillgången till kapital för startups i tidiga faser även i sydöstra Sverige. Det gynnar hela Sverige”, säger Peder Hasslev, vd på Saminvest AB.

Fredrik Lindblad.

Fredrik Lindblad, vd, Företagsfabriken i Kronoberg AB

Fredrik.lindblad@foretagsfabriken.se

Om Företagsfabriken

Företagsfabriken i Kronoberg är en icke vinstdrivande organisation som finns för att hjälpa Kronobergs innovativa entreprenörer att förverkliga sin potential. Genom vårt tillväxtprogram ger vi våra företag de verktyg de behöver för att förvandla sin idé till ett framgångsrikt och skalbart företag som genererar tillväxt till regionen Kronoberg.

Om Saminvest

Saminvest är ett riskkapitalbolag som bildades av den svenska staten 2016. Saminvest arbetar aktivt för etablering av nya och hållbara riskkapitalfonder och affärsängelprogram som utvecklar den svenska riskkapitalmarknaden. Genom Saminvest indirekta investeringar och arbete får fler innovativa och snabbväxande företag tillgång till kapital och ägarkompetens