Ny samarbetspartner ger spetskompetens till Kronobergs nya företag

Ny samarbetspartner ger spetskompetens till Kronobergs nya företag

Patent- och varumärkesbyrån Hansson Thyresson sponsrar Företagsfabrikens Innovationstävling under våren 2021 och man väljer nu att fördjupa sitt samarbete med Företagsfabriken.

Hansson Thyresson är specialister inom patent och varumärkesrätt med säte i Malmö. Under våren har Hansson Thyresson varit en partner i Företagsfabrikens Innovationstävling där vinnaren i tävlingen utöver priset, ett år i Företagsfabrikens Tillväxtprogram, även får sex timmars betald rådgivning från Hansson Thyresson. Nu kommer Hansson Thyresson och Företagsfabriken utöka sitt samarbete då Hansson Thyresson går in som en samarbetspartner till Företagsfabriken.

Vi valde att starta samarbetet med Företagsfabriken då de är aktiva i en region med många spännande tillväxtföretag och vi skulle vilja etablera oss mer i Kronoberg. Vi tycker att det är kul att komma i kontakt med innovativa bolag och spännande idéer. Att få hjälpa dessa bolag tidigt med deras immateriella tillgångar känns viktigt och ärofyllt. Att vi nu utökar vårt samarbete med Företagsfabriken är för att vi har fått bra förtroende för Företagsfabriken och respons på vårt samarbete” berättar Maja Modigh vVD för Hansson Thyresson.

”Vi är glada att ha ytterligare en stark samarbetspartner som gör att vi kan erbjuda våra tillväxtföretag värdefull spetskunskap genom våra partners. Detta ger oss bättre möjlighet att fortsätta utföra vårt uppdrag – Hjälpa till att skapa blivande tillväxtföretag för Kronoberg” berättar Sandra Ruuda, VD för Företagsfabriken.

Som en del av samarbetet kommer Hansson Thyresson dela med sig av sin spetskompetens i Företagsfabrikens kanaler. ”Mer än 80% av värdet i ett företag finns i ett företags immateriella tillgångar,  såsom  varumärken, patent och kunskap i företaget. Det är därför väldigt viktigt att man skyddar detta, och det är det vi hjälper företag med” berättar Maja Modigh. För nya blivande tillväxtföretag är det potentiellt än viktigare att ha bra skydd då det ofta är idén och kunskapen som är det centrala i företaget. Baserat på vanliga misstag som företag tyvärr ofta gör, rekommenderar Maja Modigh: 

  1. Visa aldrig din idé offentligt förrän du talat med experter. När du har visat din innovation offentligt kan man inte skydda den längre.
  2. Undvik inte allt som har med immateriella rättigheter att göra i rädsla för höga kostnader. Genom prata med en expert kan du få veta vad du behöver skydda nu och vilka kostnader du kan skjuta fram.
  3. Om du har ambitioner att lansera i flera länder, kolla redan tidigt att ditt tilltänkta varumärke ej är registrerat i andra länder. Ta hjälp av experter, om det behövs.
  4. Välj inte ett för beskrivande eller generiskt namn, då det är svårt att skydda.