Sarah fick sin affärsidé på Företagsfabriken – nu expanderar Measure & Change

Sarah fick sin affärsidé på Företagsfabriken – nu expanderar Measure & Change

Sarah Nilsson minns exakt vart hon befann sig när hon fick sin affärsidé.
På Företagsfabriken.
Nu driver hon ett expanderade Measure & Change som nyligen fått två nya delägare och ett kapitaltillskott på 2,5 miljoner kronor.

Measure & Change är en av flera solskenshistorier där på Företagsfabriken fått äran att vara medförfattare till ett par kapitel. Affärsidén är enkel och genial. Företaget hjälper sina kunder att utan manuellt krångel hålla koll på och minska sin koldioxidförbrukning. Genom en smart digital teknik slipper kunden att hämta information på egen hand, något som annars är tidsödande. Measure & Change ser till att all data serveras med ett knapptryck.

– Företagsfabriken undrade om jag kunde komma och föreläsa om hur man söker olika bidrag, berättar Sarah.

Efter många år inom offentlig sektor med energi och klimat som expertområden hade hon sagt upp sig och övergått till konsultverksamhet. Detta för att kunna styra sin tid och ta de uppdrag hon verkligen ville ha. Som tack för föreläsningen fick Sarah och dåvarande kollegan träffa Företagsfabrikens affärsutvecklare. Då växte affärsidén fram. Att hitta ett sätt att underlätta insamlande av data för koldioxid ur ett hållbarhetsperspektiv.

Hur tog du det vidare från idé till handling?

– Genom att söka medel från Vinnova, det är något jag är bra på. Det gjorde att vi kunde köpa de tjänster som behövdes och bygga en första modell. Vi hade ett nätverk av personer som testade idén. tekniskt. Vi blev snart fler i bolaget då kollegor som fanns i andra konstellationer på Företagsfabriken kom med och bidrog med sina kompetenser, samtidigt som min första kollega gick vidare till annan verksamhet.

Att Företagsfabriken skulle vara något för henne var ingenting Sarah Nilsson hade en aning om. Men där hade hon fel. Measure & Change ansågs vara ett så pass lovande företag att det fick plats i Företagsfabrikens tillväxtprogram.

– Jag hade aldrig kunnat gissa att Företagsfabrikens tilltal kunde drabba mig. Jag tänkte att det mest var för unga människor från universitetet. Att det skulle passa en äldre kvinna från offentlig sektor hade aldrig föresvävat mig. Kan man göra det här när man är 59, liksom? frågar sig Sarah Nilsson och skrattar.

Vilken betydelse har Företagsfabriken haft för dig?

– Det har varit betydelsefullt på många sätt. Allt jag vet om att driva ett techbolag har jag lärt mig på Företagsfabriken. Jag har lärt känna nya kollegor, jag har träffat affärsutvecklare regelbundet och haft stor nytta av alla specialtjänster som erbjuds. Företagsfabrikens partner RosholmDell har hjälpt oss med alla olika avtal, även med större aktieägaravtal.

I mitten av september tog Measure & Change in två nya delägare i form av investeringsbolagen Almi Invest och Visive som tillsammans går in med 2,5 miljoner kronor. Vad betyder det för Measure & Change?

– Vi kommer att utveckla flera verktyg och fler funktioner efter önskemål från våra kunder. Vi kommer att göra en stor satsning på marknadsföring och försäljning, som Erika ansvarar för, säger Sarah Nilsson och bollar över till företagets CMO Erika Bernstone, som fyller i:

– Framför allt frigör vi tid för oss själva. Som startup-bolag tar det tid innan du får marknadsgenomslag och det har vi tidigare löst genom att finansiera oss genom andra uppdrag. Tack vare investeringen kan vi frigöra mer tid till vårt största engagemang: att utveckla Measure & Change. Vi vill bygga Measure & Change till ett större bolag och se till att vi blir fler för att hjälpa så många kunder som möjligt med sin klimatomställning.

Vilka är era bästa tips till den som går runt med en bra affärsidé?

Sarah Nilsson:

– Det bästa tipset är att vända sig till Företagsfabriken. Det finns tävlingar du kan delta i för att få ett kvitto på om din idé är bra eller inte. Sedan är det väldigt svårt att vara själv. Var därför inte snål med dina idéer eller med att bjuda in andra. Du kommer inte orka annars. Sedan bör du ha koll på hållbarhetsaspekten på ditt bolag. Bidrar det till hållbar utveckling eller går det åt andra hållet? Det finns nog ingen stor framtid för företag som inte på något sätt bidrar till hållbarheten eller åtminstone anpassar sin verksamhet för att den ska göra så lite skada som möjligt.

Erika Bernstone:

– Utveckla inte för långt utan gå ut testa på marknaden. Gör något litet. Rita, skissa och visa upp för kunder ganska tidigt. Visa upp skissen för en tänkt kund och säg: ”Om det här fanns, skulle det vara intressant för er och skulle ni vara villiga att betala för det?”. Att redan tidigt verifiera din idé mot kunder är något Measure & Change gjort hela tiden. Annars finns en risk att man spenderar för mycket tid på utveckling innan man presenterar sin idé.

Läs mer: 2,5 miljoner investeras i Measure & Change

Läs mer: Prisregn över Företagsfabriken