Tillväxtkollen, del 6: Brand Strategy och Brand Identity

Tillväxtkollen, del 6: Brand Strategy och Brand Identity

I den sjätte delen av vår serie Tillväxtkollen står en liten men väldigt betydelsefull detalj i fokus. Varumärket.

På plats för att coacha och tipsa Tillväxtprogrammets företagare har vi Zara Shirazi, project maneger på Shiraz & Daryan AB som en specialiserade på varumärken. Zaras utbildning består av två delar, Brand Strategy och Brand Identity. Här följer en kort presentation.

Brand strategy

Grunden bakom varje beslut kring hur ett varumärke kommuniceras kallas Brand Identity. Att ha en tydlig strategi hjälper dig och ditt team att göra kraftfulla åtgärder vid varje sådant beslut. Det handlar om att förstå din målgrupp och dina konkurrenter och skapa fördelar, både vad gäller känsla och funktionalitet. Brand Identity är kunskapen om hur just ditt varumärke löser problem för din målgrupp och gör det lättare för dig att visa vad ditt varumärke står för. Brand Identity är en strategi som är tidsbesparande, eftersom den är en smart genväg till nästa steg för ditt varumärke.

Brand Identity

Vad är det unika i ditt varumärke?

Vad utmärker det?

Vad ska det stå för?

Vilken strategi baseras det på?

Svaren på dessa frågor är Brand Identity. Den är baserad på din Brand Strategy och innehåller detaljer som leder till att din publik utvecklas i takt med att den interagerar med ditt varumärke. Brand Identity handlar om hur du gör ditt varumärke minnesvärt.

Läs mer: Tillväxtkollen: Investering

Läs mer: Möt Företagsfabrikens nya vd

Läs mer: Elina leder framtidens inkubator